Pages

traffic light

Saturday 4 February 2012

SALAM MAULIDURRASUL..


APABILA ANDA MARAH..
1. Bila anda marah, tulis apa yang anda rasa diatas kertas- Kemarahan adalah satu perasaan yang perlu diluahkan. Jika dibiarkan, ia akan meletup. Sebab itu kita tengok bila orang marah, dia akan cakap macam-macam, menjerit, menyuarakan ketidakpuasan hati yang mungkin dah lama terpendam. Bila anda menulis, curahkan segala perasaan marah anda diatas kertas, jangan tertinggal satu pun. Lepas itu akan rasa lega dan kemarahan anda akan reda. Seperti yang dilakukan Lincoln, dia menulis rasa tidak puas hatinya terhadap keputusan Meade. Apa jadi lepas tu? pada andaian saya. Dia berasa lega dan kemarahannya reda. Bila kemarahan reda, barulah manusia boleh berfikir secara logik.
2. Punyai sifat empati- Empati berbeza dari simpati. Empati membawa maksud meletakkan diri anda pada kedudukan orang lain dan melihat sesuatu dari pada kacamata orang lain. Orang yang empathy mempunyai sifat selfishnes, mungkin sukar untuk mempunyai sifat empati. Seperti dalam cerita itu, Lincoln meletakkan dirinya di tempat Jeneral Meade. Dia membayangkan melihat pertumpahan darah, teriakan tenteranya yang cedera dan sakit. Membayangkan suasana ini, dia mengambil keputusan untuk tidak mempersoalkan tindakan Jeneral Meada melalui surat yang telah ditulis. Jangan salah faham. Mempunyai sifat empati bukanlah bermakna menjadikan diri anda sensara dengan memahami penderitaan orang lain, tetapi lebih kepada memahami situasi orang itu dan bertindak berdasarkan pemahaman itu.


          _________________________________________________________________________

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan" Surah An-Nur : ayat 30

"Sesiapa jua wanita yang memakai minyak wangi kemudian melintasi khalayak ramai dengan tujuan dihidu bau yang dipakainya, maka dia dikira berzina" [hadis dari Abu Musa al-Asy'ari]..

"Wahai Asma' sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya." [HR Abu Dawud].

Ya Allah, bantulah kami daripada menyekat pandangan kami daripada memandang yang haram , yang pasti mendekatkan kami ke lembah kejahilan . sekiranya , mereka enggan membantu kami dalam memperelokkan akhlak kami , kepada engkaulah tuhan sekalian alam , sebaik-baik pemberi pertolongan kepada kami . ampunkanlah kami .
Fudhail bin Iyadh Rahimahullah,
Seorang yang alim, soleh, Ahli ilmu & ibadah, 40 tahun tak pernah ia lambat untuk mendapat saaf pertama dalam solat, namun ia mengatakan;
"Sungguh yang paling aku takutkan adalah fitnah wanita..'
" lelaki yang baik ( lelaki yang memegang tangan kalian hingga ke syurga ) akan mencari apa yang Allah kata baik . kalian kata nak cari lelaki baik , maka kenalah jadi apa yang Allah kata baik . ( sama juga dengan lelaki ) " - Mr Paracetemol










"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka"  Surah An-Nur : ayat 31.

NOTA KAKI: Apa yang aku share ni adalah untuk peringatan pada diri aku juga. tidak ada kene mengena dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. SALAM MAULIDURRASUL DAN SELAMAT BERAMALL !!! ;) 

Sumber inspirasi: iluvislam



No comments: